BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 20 October 2011

Tanggung Jawab Setiap Pemimpin Umat Islam

Apabila kita memperkatakan pemimpin umat Islam,terbayang oleh kita bahwa mereka terbagi kepada berbagai peringkat dan pemimpin di berbagai bidang dan jurusan. Pemimpin di kalangan umat Islam itu ada pemimpin-pemimpin besar dan ada juga yang kecil. Ada yang umum (negara, daerah, dll) ada yang khusus (pendidikan, ketentaraan, ekonomi, dll). Juga ada yang terbatas ketika pemimpin itu juga dipimpin.
Setelah kita mengetahui pemimpin dan kepemimpinan dalam Islam itu berperingkat-peringkat, maka di sini akan memperkatakan apa tanggung jawab setiap pemimpin itu?
Di sini tidak akan dibahas secara luas dan menyeluruh namun secara ringkas saja. Di peringkat manapun pemimpin itu memimpin maka ada dua kewajiban yang tidak dapat dihindari dan akan dipertanggungjawabkan karena mereka adalah pemimpin Islam. Agama Islam mewajibkan setiap pemimpin umat Islam bertanggung jawab yaitu agama dan akhlak orang yang di bawah pimpinannya.
Setiap pemimpin di akhirat kelak akan ditanya oleh ALLAH Ta’ala setiap orang di bawah pimpinannya, tidak terkecuali pemimpin besar atau kecil, umum atau khusus. Mereka tidak boleh memikirkan bidangnya saja. Dalam ajaran Islam, masalah agama terutama di sudut fardhu ain mesti diketahui, dihayati dan diamalkan oleh setiap mukallaf (muslim, baligh, berakal yang telah dapat dikenai hukum). Oleh sebab itu siapa saja yang menjadi pemimpin bertanggung jawab memastikan perkara agama dan akhlak untuk keselamatan bersama di dunia dan akhirat.
Tidak seperti halnya dalam bidang fardhu kifayah, seperti ketentaraan, ekonomi, pertanian dll. Sebagai contoh kalau ada satu golongan yang berkecimpung di bidang itu dan mencukupi keperluan umum, maka sudah memadai. Orang lain yang tidak ambil bagian di bidang itu terlepas dari dosa. Sedangkan mengetahui halal dan haram serta akhlak yang mulia, yatu memiliki sifat-sifat mahmudah, seperti adil, jujur, tawadhuk, pemurah, kasih sayang, sabar, redha, tawakal, tenggang rasa, lapang dada, pemaaf, meminta maaf, amanah diwajibkan bagi setiap orang, baik pemimpin maupun bukan.
Setiap pemimpin Islam itu tidak bisa dia berkata, “Saya pemimpin di bidang ketentaraan. Saya hanya bertanggung jawab dengan ketentaraan saja. Soal agama dan akhlak itu bukan tanggung jawab saya.” Pemimpin ekonomi pun berkata senada dan juga pemimpin-pemimpin yang lain. Begitulah setiap pemimpin berfikir demikian. Soal agama dan akhlak itu tanggung jawab ulama, ustadz, pendakwah, pemimpin dakwah. Itulah bidang khusus mereka, begitu dalam fikiran para pemimpin itu. ALLAH dan Rasul tidak menghendaki demikian. Islam memerintahkan setiap pemimpin umat Islam, baik dia memimpin negara, pemimpin ketentaraan, politik, ekonomi, dll, wajib bertanggung jawab kepada anak pimpinannya mengenai agama dan akhlak mereka.
Di akhir zaman inilah kelemahan umat Islam, dimana pemimpin hanya memimpin di bidangnya saja. Terhadap agama dan akhlak mereka meringan-ringankannya. Itulah rahasia mengapa setiap golongan itu, susah disatukan satu sama lain. Hati berjauhan meski tidak bertengkar karena tali pengikat di kalangan umat Islam adalah agama dan akhlak sudah diputuskan. Kalaupun ada tali, tapi sudah hampir putus. Maka dari itu banyak terjadi gejala yang negatif dalam golongan—golongan manusia. Hal ini berlaku karena mereka tidak diarahkan kepada agama dan akhlak mulia oleh pemimpin, jika ada progam keagamaan pun hanya sekali-sekali. Pemimpin hanya mengutamakan bidangnya saja seolah-olah agama dan akhlak adalah persoalan individu.
Padahal umat Islam menghendaki agama dan akhlak mesti sama walaupun berasal dari berbagai bidang, karena hal itu merupakan keperluan bersama. Kalau pemimpin memperhatikan akhlak dan agama maka akan lahir ahli-ahli yang berkemajuan, berdisiplin dan berakhlak mulia karena disuluh oleh ruh Islam. Sehingga visi mereka sejalan, syiar mereka bersama dan akhlak mulianya sama.
Umat Islam sudah berfikir bahawa agama hanya untuk guru-guru agama dan ustadz-ustadz. Apakah ada di dalam kalangan umat Islam berfikir bahwa dengan berdisiplin agama dan berakhalak mulia akan merugikan umat Islam dan manusia? Apakah dengan berakhak mulia dan berdisiplin dalam agama akan menciptakan kemunduran?
Sebenarnya kepatuhan dalam agama serta akhlak mulia itulah yang menjadikan umat Islam berdisiplin. Akan memperindah dan memperbaiki setiap profesi dalam bidang-bidang kemajuan, sehingga dapat meningkatkan kehormatan umat Islam, karena akhlak adalah universal, bahkan orang bukan Islam akan senang terhadap Islam. Dan yang terpenting adalah ALLAH dan RasulNya akan suka dan redha terhadap kita. Amin.

* Peranan & Tanggungjawab Pemimpin Dalam Islam

Firman Allah swt, Al Anfaal: 27. Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah swt dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan keatas kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya).
Marilah kita bertakwa kepada Allah swt di mana sahaja kita berada dengan meningkatkan rasa takut kita kepada-Nya, semoga kita sentiasa dibawah jagaan-Nya.
Ikhwan muslimin, hari ini ramai orang yang ghairah untuk menjadi pemimpin tanpa melihat dan mengukur kelayakan diri sendiri, sedangkan jawatan pemimpin itu satu amanah dan tanggungjawab. Mereka meminta menjadi pemimpin dalam berbagai jawatan dalam sektor awam atau swasta, sehingga  meminta menjadi wakil rakyat dan menteri. Demi untuk memperolehi sesuatu jawatan ada kemungkinan mereka akan melakukan apa saja dan bersedia menghalalkan cara walaupun dengan melakukan jenayah dan perkara-perkara yang ditegah oleh syarak seperti rasuah, mencaci, mengumpat, menipu dan sebagainya.
Memimpin adalah amanah dan tanggungjawab yang akan dipersoalkan di akhirat nanti. Amanah dan tanggungjawab ini tidak akan terlaksana tanpa adanya pemimpin yang berwibawa memeliki ciri-ciri dan sifat-sifat yang tertentu, sesuai dengan tugas dan tanggungjawabnya, mengajak manusia mengabdikan diri sesungguhnya kepada Allah swt, melalui kerja-kerja memakmurkan bumi Allah swt, melakukan islah, menegakkan kebenaran, mengujudkan keamanan, keharmonian dan kesejahteraan dalam masyarakat dan negara.
Berdasarkan amanah dan tanggungjawab seorang pemimpin, maka orang yang lemah dan tidak memiliki kelayakan tidak boleh menjadi pemimpin. Oleh itu melantik seorang pemimpin atau pegawai yang tidak memeliki kelayakan kepada sesuatu jawatan sedangkan masih ada orang yang lebih layak kepada jawatan tersebut, merupakan suatu pengkhianatan besar kepada Allah swt dan Rasulullah saw. Dan sangat bertentangan dengan ajaran syariat Islam kerana akibat dari perbuatan itu, masyarakat dan negara akan musnah dan tergadai serta diangkat keberkatannya.
Sabda Rasulullulah saw; ‘Apabila disandarkan pekerjaan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat (saat kehancuran)’.
Sabda Rasulullulah saw lagi; ‘Barang siapa melantik seseorang sebagai pemimpin/pegawai di dalam sebuah kumpulannya sedangkan masih ada di kalangan mereka orang yang lebih layak, orang yang lebih disukai Allah swt daripadanya maka sesungguhnya dia telah mengkhianati Allah swt dan Rasul-Nya dan mengkhianati orang-orang yang beriman’.
Demi menjaga kepentingan umat dan negara, demi menjaga pengaruh keduniaan agar tidak meresab masuk ke dalam jiwa pemimpin, Rasulullah saw melarang meminta sesuatu jawatan di dalam pemerintahan, apa lagi merebut tanpa kelayakan dan persedi aan yang mencukupi. Sabda Rasulullulah saw yang bermaksud; ’Kami demi Allah, tidak akan melantik ke jawatan pemerintahan ini, orang yang memohonnya dan juga orang yang sangat-sangat berkeinginan untuk mendapatkannya’.
Sifat loba dan sifat tamak dan menginginkan jawatan akan mendorong seseorang untuk berbuat zalim dan dosa demi untuk mendapatkannya. Apabila sudah dapat berjawatan maka akan dipergunakannya untuk kepentingan-kepentin gan dirinya. Adapun orang yang diberikan jawatan berdasarkan kelayakkan, sedangkan ia tidak mengingin kan jawatan itu, maka Allah swt akan memberikan pertolongan dan taufik kepadanya di dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang pemimpin yang merupakan amanah daripada Allah swt.
Orang yang menginginkan jawatan kerana mengejar pangkat, mencari pengaruh, mengumpul harta kekayaan, kemewahan duniawi semata-mata, sangat terdedah kepada melakukan sebarang penyelewengan, pengkhianatan dan penipuan semasa menjalankan tugas dan tanggungjawabnya. Kepada mereka ini diingatkan bahawa pengkhianatan dan penipuan yang dilakukan oleh seorang pemimpin sangat besar kesan dan akibatnya keatas diri, keluarga, rakyat dan negara. Diatas perbuatannya itu ia akan menanggung kesusahan hidup di dunia dan di akhirat dan dia akan menyesal kerana disiksa oleh Allah swt di dalam Neraka jahanam nanti.
Sabda Rasulullulah saw yang bermaksud; ‘Tiadalah seorang hamba Allah swt yang diberi tugas pemimpin untuk memimpin rakyat kemudian dia mati di hari kematiannya dalam keadaan dia menipu rakyatnya melainkan Allah swt mengharamkannya dari memasuki syurga’. (Hadis Muttafaq’alaih)
Seorang pemimpin hendaklah menjalankan tugas dengan jujur, tidak boleh melarikan diri dari menjalankan tanggungjawabnya. Kalau dia seorang pemimpin rakyat, maka dia harus turun ke medan menemui rakyat dan menyelesaikan permasalahan mereka. Rakyat hendaklah dilayani dengan adil dan saksama.
Sabda Rasulullulah saw yang bermaksud; ’Sesiapa yang diberi Allah swt kuasa untuk menguruskan sesuatu urusan kaum Muslimin, tetapi dia berlindung tidak menunaikan keperluan mereka atau menghiraukan kemiskinan mereka, nescaya Allah swt berlindung Diri tidak melayani hajat dan permintaannya’. (Hadis Sahih)
Ikhwan muslimin, sudah menjadi hak masyarakat untuk dididik dan dibantu oleh pemimpin begitu juga menasihati dan menegur mana-mana pemimpin yang terlanjur dengan cara berkhikmah kerana Islam adalah agama ‘al-nasihah’; nasihah kerana Allah, berpandukan kitabnya dan Rasulnya untuk memimpin kaum Muslimin dan sekalian rakyatnya. Masyarakat dan rakyat hendaklah mentaati pemimpin dalam perkara-perkara kebaikan dan kebajikan dan hendaklah bersedia membantu dalam melaksanakan program-program pembangunan dan kebajikan.
Penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin adalah merupakan satu kezaliman yang sangat besar bahayanya, demikian juga menyalahgunaan kekayaan negara dan harta rakyat. Pemimpin atau pegawai yang terlibat dengan mengurus harta kerajaan tidak boleh menggunakan harta kerajaan atau makan harta kerajaan dengan cara yang tidak benar dari segi syariat Islam dan melanggar peraturan. Apapun harta yang di sampaikan kepadanya, hendaklah ia menyerahkan kepada perbendaharaan atau Baitulmal milik kaum muslimin, jangan ada sedikitpun yang dijadikan milik peribadi.
Rasulullulah saw bersabda yang bermaksud; ‘Barang siapa di antara kamu yang kami tugaskan untuk memimpin, lalu dia menyembunyikan harta walaupun sebesar jarum atau lebih kecil dari itu, maka pada hari kiamat nanti dia akan datang membawanya sebagai  seorang pengkhianat’.
Seorang pemimpin hendaklah sentiasa peka dan berwaspada terhadap perbagai manusia yang keluar masuk kepadanya dan yang ada di sekelilingnya, lantaran itu hendaklah ia mengambil penasihat-penasihat dari kalangan orang-orang yang baik-baik, ikhlas lagi dipercayai dari kalangan ulamak dan orang yang bijak pandai.
Rasulullulah saw pernah mengingatkan kita dengan sabdanya, bermaksud; ‘Tidak ada seorang nabi diutuskan Allah dan tidak ada pula seorang pemimpin yang diangkat kecuali mereka mempunyai dua jenis teman rapat; teman rapat yang menyuruhnya dan yang mendorongnya berbuat kebaikan dan selalu mendorongnya untuk berbuat baik sedangkan teman yang satu lagi menyuruhnya membuat kejahatan serta mendorongnya berbuat kejahatan. Orang yang terpelihara sebenarnya ialah orang yang mendapat jagaan dan pemeliharaan daripada Allah swt.’ (Sahih Bukhari)
Jalan yang selamat ialah sentiasa berhati-hati, tidak terburu-buru membuat keputusan atau tindakan tanpa bermesyuarah terlebih dahulu. Seorang pemimpin hendaklah bersikap jujur dan mesra dengan masyarakat atau orang bawahannya serta memberi layanan yang adil kepada semua tanpa memilih kasih.
Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang disayangi oleh rakyat atau orang bawahannya. Oleh itu seorang pemimpin hendaklah memupuk kesetiaan masyarakat kepada kepimpinannya dan jangan melakukan sesuatu yang melemahkan kepercayaan mereka dan kesetiaan mereka. Ingatlah sabda Rasulullulah saw; kepada Abu Dzar ra ketika ia meminta dilantik menjadi pegawai Rasulullulah saw, Rasulullulah saw menepuk bahunya serta bersabda; ‘Hai Abu Dzar kamu seorang yang lemah sedangkan jawatan itu adalah satu amanah (tanggungjawab) yang kelak di hari kiamat menjadi hina dan menyesal kecuali orang yang mengambilnya dengan hak dan menunaikan kewajipannya’.
Was’salam mualaikum wrt. Wallah A’lam.

Kepimpinan Adalah Tanggungjawab Bukan Satu Keistimewaan

Kita sering mendengar berita pertumpahan darah dan pergolakan politik di negara luar demi untuk memilih pemimpin yang sesuai. Menurut pemerhatian mimbar, antara faktor utama kekacauan politik ini adalah berpunca daripada perbalahan di kalangan pemimpin yang terus berdegil mempertahankan hak kepimpinan masing-masing.
Berdasarkan perang saudara dan pertumpahan darah yang berlaku dalam pencarian pemimpin ini, jelas menunjukkan proses pemilihan pemimpin adalah suatu kerja yang sukar walaupun kadangkala ia diputuskan secara demokrasi. Kesan buruk daripada kekacauan politik menyebabkan negara berkenaan mengalami kemusnahan harta benda, kerosakan infrastruktur dan permusuhan antara puak yang berpanjangan.
Usaha memulihkan semula kestabilan dan kemakmuran negara bukan perkara mudah kerana ia memerlukan peruntukan kewangan yang besar dan memakan masa yang panjang untuk pulih seperti keadaan aman sebelumnya. Apa yang lebih malang, dalam menyelesaikan pertikaian dalaman, mereka membuka pintu kepada kuasa asing untuk campurtangan, lalu hilanglah kedaulatan negara berkenaan.

Bagaimana pun kita amat beruntung kerana peralihan kuasa kepimpinan Islam yang menjadi paksi kekuatan umat di negara ini berlaku secara aman dan licin. Berdasarkan sejarah politik negara ini, ternyata peralihan kuasa secara aman ini bukanlah perkara baru tetapi sebenarnya telah menjadi budaya di negara ini. Banyak negara kagum dengan tradisi peralihan kuasa di Malaysia tanpa ada kekecohan besar walaupun rakyat terdiri berbilang kaum dan berlainan agama. Persoalan besar timbul ialah apakah faktor utama budaya peralihan kuasa di kalangan pemimpin Islam berlaku secara aman di negara ini?.
Adalah amat diyakini peralihan kuasa secara aman dianggap sebagai langkah bijak demi menjaga maslahah negara dan masa depan umat Islam. Hakikatnya budaya peralihan kuasa secara aman ini dianggap sebagai hadiah yang amat berharga daripada seorang pemimpin yang berjiwa besar kepada rakyat negara ini kerana kestabilan negara terus kukuh dan rakyat boleh meneruskan kegiatan ekonomi dan beribadah secara aman. Rakyat Malaysia bertanggungjawab untuk mengucapkan setinggi penghargaan kepada mantan Perdana Menteri Yang Amat Berbahagia Tun Abdullah Ahmad Badawi yang telah banyak berjasa dan berkorban demi agama, bangsa dan negara. Agak sukar kita membalas jasanya, kecuali dengan iringan doa agar kehidupannya sentiasa diberkati Allah.
Sebenarnya kestabilan politik umat Islam di negara ini turut memberi manfaat kepada kaum-kaum lain di negara ini. Oleh itu, pihak bukan Islam di negara ini diingatkan supaya menghormati agama dan budaya umat Islam yang menjadi teras kestabilan politik di negara ini.
Menurut pengkaji sains politik, gaya kepimpinan yang dianggap paling berkesan adalah gaya kepimpinan transformasi iaitu gaya kepimpinan yang mampu membuat perubahan dan pembaharuan kepada rakyat. Dalam kes ini, Nabi Muhammad s.a.w. adalah contoh seorang pemimpin gaya transformasi yang paling berjaya di dunia. Baginda berupaya menukar gaya hidup masyarakat jahiliah daripada kufur kepada beriman, permusuhan kepada persaudaraan, kekejaman kepada kasih sayang, pemalas kepada bangsa yang rajin dan sebagainya.
Dengan demikian, sebahagian besar daripada tanggungjawab pemimpin itu adalah untuk membawa perubahan dan pembaharuan positif kepada rakyat. Terutama rakyat di luar bandar yang sebahagian besarnya terdiri daripada para petani, nelayan, penarik beca, penoreh getah dan golongan pendapatan rendah yang lain amat mengharapkan berita baik, berita gembira yang mampu mengubah nasib mereka. Jika kita menganggap jawatan kepimpinan sebagai satu keistimewaan, maka mimbar amat bimbang ia boleh menjejaskan tumpuan dalam memberi perkhidmatan yang berkesan kepada rakyat.
Selari dengan peralihan kuasa secara aman ini, ingin ditarik perhatian umat Islam sekalian berhubung pesanan Rasulullah s.a.w. mengenai kepimpinan yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari daripada Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
Mafhumnya: “ Ingatlah bahawa setiap daripada kamu adalah penjaga dan setiap penjaga bertanggungjawab terhadap apa yang dijaganya. Dan seorang pemimpin itu bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpinnya”
Berdasarkan hadith ini, Islam melihat seorang pemimpin itu ibarat wakil atau pemberi khidmat (khadim) kepada rakyat untuk mentadbir urusan umat. Persoalan besar timbul di sini ialah apakah hak-hak umat terhadap pemimpinnya?.
Saidina Abu Bakar as-Siddiq ketika menyampaikan ucapan perdana menggantikan Rasulullah s.a.w. sebagai khalifah menyeru umat Islam ketika itu yang maksudnya:
“ Wahai manusia meskipun saya telah dilantik untuk memimpin kamu, tidak bererti bahawa aku yang terbaik di kalangan kamu semua. Jika kamu melihat aku berada dalam kebenaran, maka tolonglah aku. Seterusnya beliau berkata jika kamu melihat aku berada dalam kebatilan maka luruskanlah aku, taatilah aku selama aku taat mematuhi perintah Allah. Jika aku menderhaka kepada perintah Allah, kamu semua tidak perlu lagi mematuhi perintah aku”.
Ucapan penuh ikhlas Saidina Abu Bakar r.a ini memberi mesej jelas bahawa menasihati seseorang pemimpin adalah sebahagian daripada hak dan kewajipan setiap muslim dalam negara Islam. Malah setiap individu juga berkewajipan untuk meluruskan pergerakannya, menyuruhnya untuk mengerjakan kebajikan atau mencegahnya dari melakukan sebarang kemungkaran.
Rakyat berhak menegur pemimpin kerana seseorang pemimpin dalam Islam adalah manusia biasa. Dia bukan seorang yang terlalu agung atau istimewa sehingga tidak boleh ditegur. Walau bagaimanapun, Islam juga meletakkan asas etika yang perlu dipatuhi, iaitu dalam menegur pemimpin, wajib dilakukan secara beradab dan tidak secara terbuka yang boleh mengaibkannya.
Perlu diingatkan bahawa kekuatan pengaruh kepimpinan berkait rapat kepada sejauhmana nawaitu dan keikhlasan kepimpinan dalam menegakkan kedaulatan Islam di negara ini. Selari dengan perkembangan baik peralihan kuasa di negara ini, maka mimbar menyeru kepimpinan baru memperhebatkan program amar makruf, nahi munkar dan melaksanakan perubahan positif. Selain itu martabat dan kedudukan Islam sebagai agama negara perlu dipertahankan serta diperkasakan. Semoga dengan itu, insya Allah ia akan meningkatkan keyakinan rakyat; khususnya masyarakat Islam.
Firman Allah s.w.t dalam surah as- Syu’araa’ ayat 215-217:
Maksudnya: “Dan hendaklah engkau merendah diri kepada pengikut-pengikutmu dari orang yang beriman. Kemudian jika mereka berlaku ingkar kepadamu, maka katakanlah: Sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu lakukan! Dan berserahlah kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.”
Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

TANGGUNGJAWAB PEMIMPIN

  Kemelut dan masalah yang melanda kepada kerosakan akhlak dan hancurnya perpaduan dalam masyarakat serta berleluasanya kezaliman dan penindasan yang menambahkan kesan buruk sehingga menggugat kestabilan dan keamanan negara disebabkan oleh tangan manusia yang bernafsu buas itu sendiri bukannya berpunca daripada perkara atau faktor yang lain. Tangan mereka bebas merobek kedamaian yang dikecapi demi memuaskan nafsu serakah yang tidak pernah puas dengan dunia. Mereka bagaikan lupa kepada batasan agama malah bagi mereka ini menganggap bahawa akhirat hanya cukup sekadar diketahui bukannya sebagai sesuatu yang sepatutnya digeruni jika tersiksa di sana akibat daripada tindakan kejam mereka dalam menodai tanggungjawab yang merupakan amanah besar. Kesalahan besar yang berlaku yang mengakibatkan negara menjadi haru biru, masyarakat menjadi porak peranda ialah bermula daripada kesalahan pemimpin yang berkuasa itu sendiri yang tidak mampu menunaikan amanah di mana mereka lebih rela menggunakan kedudukan yang ada untuk mencapai kesenangan dan kemewahan dunia daripada menunaikan hak kepada rakyat jelata.        Kita perlu meletakkan punca yang paling besar adalah pemimpin itu sendiri disebabkan beberapa alasan seperti :Pertama : Kebiasaannya setiap individu ingin membersihkan dirinya dan membebankan tanggungjawab kepada orang lain. Oleh itu terdapat kecenderungan daripada umat untuk membebankan tanggungjawabnya ke atas para pemimpin yang berkuasa. Sebab itulah pemimpin dianggap sebagai khadam rakyat kerana segala hak dan tanggungjawab rakyat jelata terpikul di atas bahunya untuk dilaksanakan. Jika seseorang itu sedar bagaimana beratnya tanggungjawab sebagai pemimpin maka mereka tidak akan berlumba untuk merebut jawatan sehingga ada yang cedera, terbunuh, berleluasanya politik wang dan sebagainya.

Kedua  : Kaum muslimin ramai yang terseksa dan dizalimi sehingga menderita di negara sendiri disebabkan oleh tindakan pemimpin yang berkuasa. Ramai yang menjadi pelarian yang tidak mempunyai tempat tinggal sedangkan para pemimpin berseronok tidur dalam mahligai yang indah, ramai yang terlibat dengan pekerjaan yang haram demi mengalas perut yang kosong, ramai yang terpaksa mengemis meminta simpati orang ramai kerana pemimpin lebih seronok berbelanja untuk membeli jet mewah daripada menghulurkan bantuan kepada rakyat yang susah, Penuhnya penjara dengan mereka yang tidak bersalah kerana pemimpin benci mendengar laungan keadilan dan kesaksamaan daripada terus bergema, banyaknya jenayah disebabkan masing-masing ingin menjadi kaya sebagaimana pemimpin mereka yang juga merompak wang rakyat untuk kepentingan peribadi. Sesungguhnya manusia itu mengikut agama pemimpin mereka.Oleh itu amat wajar jika rakyat membebankan banyak kesalahan dan dosa mereka kepada pemimpin yang tidak kenal erti dosa pahala, syurga dan neraka di mana dalam otak mereka ialah aku lebih berkuasa daripada segala-galanya.
Ketiga  : Tanggungjawab itu bergantung kepada besar kekuasaan dan kekuatan yang ada pada pemimpin itu di mana kebanyakan pemimpin memang mempunyai kekuasaan dan kekuatan namun begitu mereka tidak tunduk dan patuh kepada ajaran dan perintah agama agar melaksanakan tanggungjawab mengikut syariat Islam. Mereka berlindung di sebalik beribu alasan dalam menolak pelaksaan hukum Islam. Mereka lebih takut kuasa mereka dilucutkan dan kemewahan mereka hilang daripada takut kepada Allah yang pasti akan membalas segala pendurhakaan mereka terhadapNya.
        Inilah antara tanggungjawab yang wajib dilaksanakan oleh pemimpin yang berkuasa dalam mengembalikan keadilan yang dirobek dan kedamaian yang digugat. Namun begitu jika pemimpin yang memang jelas zalim ini terus kekal di tampuk pemerintahannya maka ini menunjukkan adanya pengampu dan rakyat yang terus bersubahat dengan mereka dalam meneruskan agenda kezaliman yang sedia berlaku. Paling tidak pun adanya rakyat yang terus berdiam diri melihat kerakusan pemimpin di dalam menodai hak mereka. Maksud sabda Rasulullah s.a.w : Sesungguhnya kerana sikap kamulah maka mereka itu naik dan berperanan dan seperti halnya keadaan kamu maka Allah mengangkat penguasa atas kamu.

CIRI-CIRI PEMIMPIN BERKUALITI

Leaders are not born. All of us are born with the same opportunities to become leaders. We acquired good or bad qualities throughout our life according to the environment that we are exposed to. Environment upon which we are exposed to is the means upon which our belief and mindset are set. Our belief and mindset will influence our qualities or behaviours. Everyone is born with equal opportunities, but it is their parents who create the environment which will shape the belief and the mind of their child. The belief and mind of the child will influence the behaviours of the child. The behaviours of the child will influence his or her destiny. The environments in which we are brought up when we are small are created by our parents. Whatever our parents do and talk, will influence our belief and mind. According to many research, by the time we are eight years old, our belief and mind are set. This set belief and mind will influence our behaviours and qualities. A child reared by animals will have the behaviours of animals, although the child is a normal human being. Whatever the child sees and talks influence the child belief and mindset. A child will talk according to what the child has heard from their guardians. A child reared by animals will not be able to talk as other normal human beings are talking and will not be able to behave as other human beings are behaving. A child reared by animals may look like a human being but they will behave and talk like other animals. In order to produce leaders, we must produce good qualities human being. In order to produce a good quality human being, the human beings have to be brought in a good environment. A good environment is the environment where there are many people with good qualities.
Prophet Muhammad saw was not brought up in the environment of good parenting. Prophet Muhammad saw parents died during the time when the Prophet saw was still at a very young age. His father, Abdullah died while he was still being conceived by Siti Aminah and Siti Aminah his mother died when he was at the age of six years old. Allah purified the heart of Prophet Muhammad saw by sending  Gabriel to come down to operate the heart of the Prophet saw and took out the impurity from the heart of the Prophet saw. According to traditions, Prophet Muhammad saw was operated twice during his young age. With the operation, impurities from the heart of the Prophet Muhammad saw were taken out. Allah used the abnormal ways, to purify the heart of the Prophet saw. During that time even those who were in the inner circles of Prophet were not good peoples. Both the Prophet saw parents and grandparents were not brought up in the environment of good peoples .The entire humanity during that time had sunk into the depth of darkness. Everywhere there was darkness and the Prophet saw was born in the environment of darkness. During the time Prophet saw was born, everything was evils. Prophet Muhammad saw was sent to the whole mankind, destined to be the last Prophet sent by Allah to the entire mankind. He was sent about six hundred years after Prophet Jesus. During those six hundred years, humanity had degraded to the lowest level of civilization when man and women circle the holy and scared place of Kaabah (tawaf) naked. All the Prophets are chosen peoples whom Allah had given them special training in order to become leaders of the world. Some of the Prophets were born in a good environment with  parents who were also Prophets while some of them were specially trained and guided by Allah and Allah give them good qualities in order to become the leader of mankind.
In my opinion the first qualities that all leaders must have is the quality of being just and fair at all times. A leader must be able to put everything at the correct place at the correct time. He must be able to do the correct thing to the correct person and at the correct time. He must be able to decide on every matter justifiably. A leader must be just and fair at all time. In order for a leader to be able to do that; the leader must have the correct knowledge, at the correct time, at the correct person. No one will be able to do that unless the leader is guided by Allah. In order to have the knowledge to know at a particular times what is the actions most love by Allah, one must be given knowledge by Allah and this is known as ilmu. In order to be able to do the correct actions and to give correct decision at any particular times is known as hikmah. No one will be given ilmu and hikmah by Allah, unless that person is loved by Allah. None is loved by Allah unless they have the correct iman and amal. A leader with the qualities of ilmu and hikmah is known as a just leader. Contrary to a just leader is unjust leader. An unjust leader is the one who does not have ilmu and hikmah and certainly are devoid of iman and amal. A man with correct iman and amal is the man who always speak correctly and they speak nothing but the truth. A man who speak correctly and truth will have the correct heart and mind. A man with the correct heart and mind will have the correct actions and certainly a man with the correct actions is love by Allah. A person loves by Allah will certainly be given by Allah, Ilmu and hikmah.
In order to execute the truth, a leader must be brave and he must not be coward. He must be strict on the execution of truth yet he is soft and gentle. He will not get angry on anyone but he is angry with his own weakness in the execution of truth. He always put the blame on his own shortcoming and wrong actions and not on others. He always resorts to the help of Allah, whenever he is face with any difficulties. He smiles in front of peoples during the day and he cried in front of Allah during the night. He always smiles and seldom laughs. He is strict on the execution of the truth yet his softness and gentleness overpower his strictness. He forgives those who genuinely seek for his forgiveness and he will not repel evils with evils but he will repel evils with good actions. Whenever he has any needs he will ask from Allah and whenever anyone asks for their needs from him, he will try his level best to fulfil it. He is generous but he is not the one that spends extravagantly. Whenever he has anything more than his needs, he will spend it on others. He does not hoard money or save money for future use. He spends his money generously. He spends money carefully on things which are essentials and he is not stingy. He does not use public properties for his personal use. He will use public properties only for public use and occasionally he use even his personal properties for public use. He spends public money generously for public use. He has the philosophy that money is meant to be spent and not to be kept. He will never use public money for his own personal use or to use his power to hoard public money and use it personally. He does not like to be served but he likes to serve others and he always regard himself as a servant to Allah and he serve peoples because peoples are creation of his beloved Allah. He likes to meet the general public and to find out himself, what are their problems. He will not listen to complains only from one side and make a decision based on one side but he will listen to both sides. He likes to gives presents to others but will not accept presents from others except from those who used to give him present when he has no power. All presents given to him, will be given to the peoples and used by the peoples. He regards all the present given by anybody to him, when he is holding office is actually, presents given to the peoples. Simplicity will be his mode of actions and he will try to make everything simple. Humbleness will be his trait and he regards everything good that he has done is in reality is done by Allah. When peoples are praising him for the good actions that he has done; he will remind the person to praise Allah. His believe that, there is no one that can gives benefit or harm except Allah and none can do except with the permission of Allah is very strong and it is as strong as the mountains. He has the full belief that only by following the practices of Prophet Muhammad saw a person will gain the love of Allah and when that person get the love of Allah, only then that person will be successful. In his heart there is the love of the entire humanity and he regards everyone is the ‘children of Allah’ and he does not associate peoples with their race but with their qualities. Inviting peoples to good and forbidding peoples from evils is his main work and to perform five times daily prayers with congregation is his habit.
Can nowadays Muslims have a leader with the above good qualities? Even Hazrat Umar, Allah is pleased with him had difficulty in finding leaders of the correct qualities to replace him. We can imagine how difficult it is to have leaders with good qualities when even at the time of the Righteous Caliph of Hazrat Umar, a leader with good qualities were hard to find. What about now? In my opinion, it is almost impossible to find leaders with such good qualities now. Abu Bakar may Allah be pleased with him appointed Hazrat Umar as his successor as the Caliph of Islam without consulting other companions and when he was asked why he had appointed  Hazrat Umar, Abu Bakar may Allah be pleased with him, answered, I know about him more than all of you know him. Hazrat Umar may Allah be pleased with him said a good leader must be strong but not proud, soft but not weak, generous but not overspend and punctilious in spending but not stingy. Hazrat Umar could not find all the four good qualities in even in one the companions of the Prophet saw during his time. Do you think we can find one during our times? Companions of the Prophet saw was brought up by Prophet Muhammad saw himself  and yet among the companions other than Hazrat Abu Bakar and Hazrat Umar there were none having all the good qualities mention by Hazrat Umar may Allah be pleased with Him.